domingo, 29 de março de 2015

Stay in your Little Boxes (or leave them quickly) / Fiquem nas caixinhas de Vocês (ou saiam delas correndo)




I've been thinking to myself on how we have been trained to follow the social, political, educational standards, and how this leads to a boring life and without any creativity.

I hate grades and evaluations; they are only worth to remind us that if we remain within the standards, protocols and rules, we will win a prize and be awarded with the first place. How cool!

It seems that the main purpose of schools is to create beings who know how to obey, to follow lines, timetables, deadlines ... all of that to arrive first and be an example of success (or what they think is successful), perhaps in a large multinational automobile company. But such spirit of competition does not take place only within the business framework; in art,  poetry, fashion, cinema, the protocols seem to be always the same.

Worst of all is that it is not different in literature. If you don't follow the predefined script of protagonist x antagonist, following the classic recipe of a well balanced plot, full of tension, climax, crisis, symbolic death of the protagonist and the apparent triumph of the villain, and again, a symbolic resurrection of the protagonist, your story is rubbish.

Schools that encourage children, from an early age, to sit at a common table and share their notebooks, pencils, snacks and other materials are considered anarchic and a model that encourages the students' rebellion, after all, life is hard and they need to be well trained for the first place and for the prize.

Some people want to turn literature into a circus of horrors: they contemplate the rules suggested by the editors' marketing,  and in this case,  saga style comes in handy to the spirit of the current competition. There are sites that purport to "train" new writers to lead them to the model dictated by the publishers themselves. Those who quickly learn to follow what the editors want as soon as possible will be in first place and earn some money.



Now imagine the following and cruel reasoning they use to "help" new writers.

- First place (winner)
- Second place (your story can be of  any help, may be to a kind publisher)
- Try another story later (this is a polite way to say that you are  losing your time there and are not important for the publishers; maybe it is an invitation to leave.


Now think with me for a while, instead of being a place of mutual help, like in the case of Piaget's children, those who are trying to improve their writing skills will feel like garbage in  this competition environment.

I'd rather stay with the screaming and defiance of the children  of Piaget’s New School.


I prefer a rebel writer, whose largest source of inspiration is a restless and rebellious soul than abiding by the protocols developed by such virtual circles. I prefer the flow of consciousness and creativity stream like those from these two composers in the videos below, who does not need any comment, both with no great voice, but both revolutionary, transgressive and brilliant. 



My tribute to them:





Stay in your Little Boxes 
(or leave them quickly) 




________________________________________


Estive pensando com meus botões como somos treinados para seguir as formas sociais, políticas, educacionais e como isso nos leva a uma vida chata e sem criatividade.

Odeio notas e avaliações; isto só serve para mostrar que se estivermos dentro das normas, protocolos e regras, ganharemos um prêmio e seremos contemplados com o primeiro lugar. Que legal!

Parece que o objetivo principal das escolas e criar seres que saibam obedecer, seguir filas, horários, prazos ... tudo isso para chegarem sempre em primeiro lugar e serem um exemplo de sucesso (ou o que eles acham que é sucesso), quem sabe numa grande multinacional da empresa automobilística.

Mas o espírito de competição também se dá apenas no âmbito empresarial; na arte, na poesia, na moda, no cinema, os protocolos parecem ser sempre os mesmos.

O pior de tudo é que na literatura não é diferente. Se você não seguir o roteiro predefinido de protagonista x antagonista, seguindo a receita clássica de um enredo bem equilibrado, cheio de tensão, clímax, crise, morte simbólica do protagonista e aparente triunfo do vilão, e novamente, uma ressurreição simbólica do protagonista, sua estória é um lixo.

Escolas que estimulam as crianças, desde cedo, a sentarem-se a uma mesa comum e trocarem cadernos, lápis, lanches e outros materiais são vistas como um modelo anárquico e que estimula a rebeldia dos alunos, afinal, a vida é dura e eles precisam ser bem treinadas para o primeiro lugar e para o prêmio.

Alguns querem fazer da literatura um circo dos horrores: contempla-se o padrão sugerido pelo marketing das editoras - o estilo saga vem bem a calhar com o espírito de competição atual. Há sites que se propõem a “treinar” novos escritores para levá-los ao modelo ditado pelas editoras. Quem aprender rápido a seguir o mais rápido possível o que os editores querem, fica em primeiro lugar e ganha uma graninha.



Agora imagine o seguinte e raciocínio cruel que eles usam para "ajudar"  os novos escritores.  
- Primeiro lugar (vencedor)
- Segundo lugar (sua história pode ter algum valor,  quem sabe  para um  editor bondoso)
-Tente outra história mais tarde (isto é uma maneira educada de dizer que você está perdendo seu  tempo lá e não é importante para os editores; talvez seja um convite para sair. Agora pense comigo por um momento, em vez de ser um lugar de ajuda mútua, como no caso das crianças do Piage, aqueles que estão tentando melhorar suas habilidades de escrita vão se sentir um lixo nesse ambiente de competição.

Prefiro ficar com a gritaria e rebeldia das crianças da Nova Escola de Piaget.

Prefiro um escritor rebelde, cuja fonte maior de inspiração seja uma alma inquieta e rebelde, aos protocolos desenvolvidos por esses círculos virtuais.

Prefiro o fluxo da consciência e o fluxo de criatividade, à semelhança  dessas duas compositoras que dispensam qualquer comentário, ambas sem muita voz, mas ambas revolucionárias, transgressoras e geniais.



Minha homenagem a elas:





Fiquem na caixinha de vocês 


(ou saiam correndo delas)




Little Boxes

Little boxes on the hillside,
Little boxes made of ticky tacky
Little boxes on the hillside,
Little boxes all the same,
There's a pink one and a green one
And a blue one and a yellow one
And they're all made out of ticky tacky
And they all look just the same.

And the people in the houses
All went to the university
Where they were put in boxes
And they came out all the same
And there's doctors and lawyers
And business executives
And they're all made out of ticky tacky
And they all look just the same.

And they all play on the golf course
And drink their martinis dry
And they all have pretty children
And the children go to school,
And the children go to summer camp
And then to the university
Where they are put in boxes
And they come out all the same.

And the boys go into business
And marry and raise a family
In boxes made of ticky tacky
And they all look just the same,
There's a pink one and a green one
And a blue one and a yellow one
And they're all made out of ticky tacky
And they all look just the same.

Uma caixa bem na praça,
Uma caixa bem quadradinha
Uma caixa, outra caixa,
Todas elas iguaizinhas
Uma verde, outra rosa
E uma bem amarelinha
Todas elas feitas de tic tac,
Todas elas iguaizinhas

As pessoas dessas casas
Vão todas pra universidade
Onde entram em caixinhas
Quadradinhas iguaizinhas
Saem doutores, advogados,
Banqueiros de bons negócios
Todos eles feitos de tic tac,
Todos, todos iguaizinhos

Jogam golf, jogam pólo,
Bebendo um bom martini dry
Todos têm lindos filhinhos
Bonequinhos engomadinhos
As crianças vão pra escola,
Depois pra universidade
Onde entram em caixinhas
E saem todas iguaizinhas

Os rapazes ficam ricos
E formam uma família
Todos eles em caixinhas,
Em casinhas iguaizinhas
Uma verde, outra rosa
E e outra bem amarelinha
E são todas feitas de tic tac,
Todas, todas iguaizinhas









6 comentários:

  1. I couldn´t agree more, my friend

    ResponderExcluir
  2. I couldn´t agree more, my friend

    ResponderExcluir
    Respostas
    1. Hi, buddy, thanks so much for your comment. Sorry for my taking too long to answer, I have had some problems with my speedy connection. I think my friends would like to know about your history and how you learned to master a good English. So, feel free to write about that and I'll share it here in my blog too. Your learning history is fantastic and I am sure everybody will feel changenged too know about it. Keep in touch!

      Excluir
  3. Gilson, I nominated your blog for the Liebster Award. If you are interested in participating all the details are in my blog post which you can find here
    http://myrainydayreads15.blogspot.com/2015/04/liebster-award.html
    Have a good day and happy blogging!

    ResponderExcluir
  4. Thanks so much, dear Alisha, I will double check that asap, hope you are doing fine and my invitation for you to write about your job in my blog is still valid. Thanks very much

    ResponderExcluir
  5. I would very much like to do that, Gilson. What topic specifically would you like me to write about? And if you would ever like to would you like to write for my blog?

    ResponderExcluir